Home

Het klinkt zo gezond: een dip van kikkererwten, tahin, knoflook, olijfolie en citroensap. Maar bij de woorden ‘erwten’ en ‘olijfolie’ moet je radar al alarm slaan. Deze ingrediënten zijn zeker niet ongezond, maar ze zorgen er wel voor dat er veel calorieën en koolhydraten in een portie hummus zitten. 100 gram hummus bevat ongeveer 225 kcal en 6 gram koolhydraten. Het koolhydratengehalte lijkt erg weinig, maar bedenk dat het gezond is om niet meer dan 100 gram koolhydraten binnen te krijgen. (doe je aan krachttraining dan mag deze hoeveelheid ongeveer het dubbele zijn trouwens) Dat geldt dus voor de hele dag, waarin je misschien ongemerkt aardig wat koolhydraten naar binnen werkt. Per boterham valt het aantal koolhydraten wel mee dus, maar de hoeveelheid calorieën zijn belangrijker om in de gaten te houden.

Veel calorieën, dus maak het zelf
De olijfolie die in de hummus zit zorgt voor het hoge vetgehalte. Het zijn wel gezonde vetten, maar 1 dl bevat maarliefst 900 calorieën. Vandaar dat in 100 gram hummus al 225 kcal zitten. Jammer, om met zo’n dip of broodbeleg zoveel calorieën binnen te krijgen. Als je het toch wil eten, kun je het beter zelf maken en zuinig met de olijfolie (en tahin!) zijn.

Is hummus gezond? 
Zoals voor eigenlijk al het eten geldt, moet je gewoon niet teveel nemen. Hummus is over het algemeen gezond, want in de kikkererwten zitten veel vezels en proteïne. Probeer het niet te vaak te eten en smeer het niet op een boterham (koolhydraten, koolhydraten!), maar gebruik het als dip voor bijvoorbeeld groenten met weinig koolhydraten.

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s